Animated School Pencil Pendidikan Pemulihan: KAEDAH PELAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN PEMULIHAN

KAEDAH PELAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN PEMULIHAN

Carta Aliran Proses Program Pemulihan
















Pencalonan dan Pengumpulan Maklumat
                   Menurut carta aliran proses program pemulihan di atas, pencalonan murid pemulihan adalah proses utama kepada pemilihan calon untuk ditempatkan di dalam program pemulihan. Pencalonan murid pemulihan boleh dilakukan oleh guru kelas, guru mata pelajaran, Guru Besar, ibu bapa atau penjaga serta melalui pencapaian dalam mata pelajaran bahasa Melayu dan Matematik.
                   Guru kelas boleh mencalonkan murid-murid untuk mengikuti kelas berdasarkan pencapaian murid-murid dalam kemahiran 3M iaitu menulis, membaca, dan mengira, keputusan ujian bulanan murid dalam kelas, semester dan ujian setiap kemahiran serta hasil kerja murid dalam kelas.Guru mata pelajaranbahasa Melayu dan Matematik juga boleh mencalonkan murid yang diajar oleh mereka untuk mengikuti kelas pemulihan dengan berdasarkan pencapaian mereka. Sekiranya murid-murid lemah dan tidak dapat menguasai kemahiran yang disasarkan, maka mereka layak untuk dicalonkan ke kelas pemulihan.
                   Selain itu, Guru Besar boleh mencadangkan murid-murid untuk mengikuti kelas pemulihan dengan berdasarkan penelitian kad-kad laporan murid serta pemerhatian secara am sama ada di sekolah atau di luar sekolah.Ibu bapa atau penjagaboleh mencalonkan anak-anak mereka untuk mengikuti program pendidikan pemulihan berdasarkan masalah pembelajaran anak mereka.
                   Di samping itu, murid-murid juga boleh dicalonkan berdasarkan kepadapencapaian dalam mata pelajaran bahasa Melayu dan Matematik.Pencapaian murid boleh diambilkira berdasarkan Saringan LINUS bagi Tahap 1 serta Instrumen Penentu Penguasaan Menulis dan Membaca (IPP2M) dan Instrumen Kemahiran Asas Matematik(IKAM) bagi Tahap 2.
                   Selepas pencalonan murid, proses pengumpulan maklumat akan dijalankan. Butir-butir individu dan prestasi murid akan membantu guru pemulihan untukmemahami murid yang dicalonkan. Ini membolehkan seorang guru pemulihan membuat keputusan sama ada murid itu akan mengikuti program pemulihan atau tidak. Daripada rekod individu, guru pemulihan dapat tahu tentang beberapa aspek penting seperti kesihatan dan taraf ekonomi keluarga yang mungkin ada hubungan dengan kegagalan murid serta mempunyai rekod keputusan kemajuan akademik yang dapat menunjukkan prestasi murid dalam matapelajaran-mata pelajaran asas.
                   Selain daripada rekod individu murid, sumber maklumat yang lain ialah seperti  Guru Besar boleh mencampurtangan berdasarkan peninjauan rekod murid, pemerhatian, dan perhubungan. Guru kelasjuga boleh menambahkan maklumat dengan mengambil tahu berkenaan dengan kehadiran, ketepatan masa ke sekolah, kadar dan taraf kerja, kebiasaan-kebiasaan serta perhubungan dengan murid-murid lain. Ibu bapa boleh memberitahu tentang tingkah laku umum, kegemaran, dan perkara-perkara yang murid tidak gemar serta sikapnya terhadap pelajaran.
                   Akhir sekali, borang rujukan juga boleh menunjukkan secara umum kelemahan-kelemahan murid.Hal ini demikian kerana borang rujukan mengandungi kemahiran asas murid untuk membaca, menulis, dan mengira serta tingkah laku murid di bilik darjah.
        Ujian Saringan
                   Ujian saringan ialah satu instrumen pengukuran yang menyeluruh terhadap kekuatan dan kelemahan dalam penguasaan kemahiran-kemahiran asas oleh murid secara individu untuk dicalonkan bagi mengikuti Program Pemulihan Khas.Ujian ini dapat mengesan murid-murid yang lemah dan memerlukan bantuan pemulihan khas.
                   Ujian Saringan bertujuan untuk menentukan calon yang layak untuk dimasukkan ke program pemulihan khas.Bahan atau topik dalam Ujian Saringan merangkumi hanya kerja-kerja yang telah diajar oleh guru kelas sehingga masa saringan diberikan.Oleh itu, senarai kemahiran yang diuji hendaklah ditentukan dan direkodkan dalam Jadual Penentu Ujian.Ujian boleh dijalankan apabila pencalonan diterima. Selain itu, ujian akandilaksanakan secara individu atau kumpulan kecil.
                   Saringan yang digunapakai bagi Tahap 1 ialah Saringan LINUS dan saringan yang digunapakai bagi Tahap 2 ialah Instrumen Penentu Penguasaan Dua Menulis dan Membaca (IPP2M) serta Instrumen Kemahiran Asas Matematik (IKAM).Hasil daripada ujian akan direkodkan dalam Borang Rekod Ujian untuk difailkan. Bilangan murid yang diterima masuk ke kelas Pemulihan Khas berdasarkan beberapa faktor seperti skor yang lemah, jenis masalah yang dihadapi oleh murid, dan ruang yang ada untuk Kelas Pemulihan Khas.
        Ujian Diagnostik dan Ujian Pengamatan
                   Ujian Diagnostik merupakan ujian yang terpenting dalam Program Pendidikan Pemulihan Khas.Ujian ini digunakan untuk membantu guru pemulihan mengesan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh setiap murid pemulihan.
                   Ujian Diagnostik disediakan oleh Jabatan Pelajaran Negeri dan wajib dijalankan terhadap setiap murid dengan tujuan untuk membantu guru pemulihan mengesan kawasan-kawasan kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh seseorang murid secara khusus dan seterusnya membentuk objektif pengajaran.Ujian ini dibentuk bukan untuk menilai peringkat pencapaian tetapi untuk mengesan masalah-masalah yang dialami oleh murid ketika belajar dan mengenal pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
                   Manakala, pengamatan adalah satu proses untuk mengenal maklumat daripada tindakbalas pancaindera. Ujian ini disediakan untuk membantu mengesan murid dalam tindakan membeza, mengumpul, dan membuat penumpuan sebagai persediaan untuk mengikuti pembelajaran dan pengajaran.    
        Analisis Ujian Diagnostik dan Ujian Pengamatan
                   Penganalisaan keputusan hendaklah dikumpul, direkodkan dan diberi interpretasi dengan cermat untuk mempastikan masalah-masalah murid.Keputusan analisis ujian diagnostik akanmenunjukkan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan seseorang murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Cara ini dapat membantu guru pemulihan untuk mengenal pasti kumpulan tertentu mengikut kebolehan dan daerah-daerah kesukaran yang dihadapi.
                   Analisis kesalahan ujian tersebut juga dapat membantu guru merancang satu program pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau kepada satu kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik.Berdasarkan kepada analisis kesalahan ujian diagnostik tersebut, guru pemulihan dapat mengenal pasti daerah-daerah kelemahan murid yang telah dipilih. Daerah-daerah kelemahan itu akan membantu guru agar dapat memilih kemahiran yang tepat untuk memulakan proses pengajaran danpembelajaran.
        Penyediaan Rancangan Pengajaran Harian
                   Selepas analisis Ujian Diagnostik dan Ujian Pengamatan dibuat, guru pemulihan boleh merancang tentang pembelajaran dan pengajaran murid berdasarkan analisis ujian diagnostik.
        Tindakan Susulan
                   Murid yang telah dapat menguasai kemahiran yang telah dipulihkan akanmenjalankan kerja susulan yang dijalankan oleh guru kelas biasa dengan bantuan dan kerjasama dari guru pemulihan apabila perlu. Guru kelas, guru mata pelajaran, dan guru pemulihan perlu saling bekerjasama antara satu sama lain bagi mengukuhkan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid pemulihan.
                   Murid pemulihan yang berjaya menguasai kemahiran akan ditempatkan semula ke kelas biasa untuk mengikuti proses pembelajaran seterusnya. Mereka akansentiasa dipantau oleh guru pemulihan ketika berada di kelas biasa. Tujuannya adalah untuk melihat perkembangan murid tersebut disamping membantu guru di kelas biasa dalam proses pngajaran mereka. Jika terdapat masalah terhadap murid tersebut, maka guru pemulihan akan bertindak segera untuk menyelesaikannya.
                   Dalam meneguhkan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid, guru kelas, guru mata pelajaran, dan guru pemulihan perlu bekerjasama bagi membuat perancangan yang bersesuaian untuk murid tersebut agar murid dapat mengikuti proses pembelajaran di dalam kelas biasa. Guru kelas dan mata pelajaran hendaklah mengenal pasti strategi, kaedah serta pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan tahap kebolehan murid yang telah dipulihkan.
                   Kesimpulannya, strategi pelaksanaan program pemulihan merupakan satu langkah yang penting ke arah kejayaan sesuatu program pemulihan di sekolah-sekolah.Strategi pelaksanaan program tersebut dapat membantu guru pemulihan untuk melaksanakan program pemulihan dengan lebih berkesan.Selain daripada itu, strategi pelaksanaan perlu mantap bagi melahirkan ciri-ciri pemulihan yang berkesan terhadap murid-murid yang gagal menguasai kemahiran menulis, membaca, dan mengira.
           Pengurusan Kelas Pemulihan
        Jadual Waktu, Agihan Waktu Mengajar, dan Jumlah Murid
                   Langkah penting dalam pengurusan jadual waktu tentukan masa yang diperlukan mengikut keperluan kelas berpandukan jadual waktu induk sekolah, selaraskan dengan mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik, jadual waktu mestilah dipamerkan di ruang pengurusan dalam bilik darjah, dan sekiranya diperlu, dapatkan kerjasama daripada Jawatan kuasa Jadual Waktu Sekolah.
                   Agihan waktu mengajar untuk kelas pemulihan ialah sebanyak 900 minit ke 1020 minit termasuk waktu persediaan 120 minit.Agihan waktu mengajar bergantung kepadakeperluan mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik dan jumlah murid Pemulihan Khas.Bagi sekolah yang mempunyai 2 sesi persekolahan: sekiranya sekolah mempunyai 2 orang Guru Pemulihan atau lebih guru boleh diagihkan mengikut sesi persekolahan yang ditentukan oleh pentadbir sekolah. Sekiranya sekolah mempunyai seorang guru, guru pemulihan hendaklah memberi keutamaan kepada murid Tahap 1, guru pemulihan boleh berada di kedua-dua sesi mengikut kesesuaian.
                   Jumlah murid dalam pembelajaran dan pengajaran hendaklah tidak melebihi 15 orang.Walau bagaimanapun,jumlah yang paling sesuai adalah tidak melebihi daripada 10 orang murid pada setiap sesi pembelajaran.

        Pengurusan Fail
a)                     Tahap 1
Ø       Mengikut sistem fail dalam program LINUS
b)                     Tahap 2
Ø       Fail-fail seperti berikut perlu disediakan:
i.                      Fail lndividu Murid yang mengandungi dokumen orang pencalonan, profil murid pemulihan, ujian saringan dan diagnostik, rekod prestasi ujian diagnostik,  IPMBDP dan ISD, hasil penilaian yang telah dijalankan, dan catatan-catatan lain yang berkaitan denganmurid.
ii.                      Fail Lembaran Kerja Bahasa Malaysia / Matematik (disediakan secara individu)
iii.                     Fail Data Prestasi Murid (Individu) dan Kelas
iv.                    Fail Perancangan Program Pemulihan Khasyang merangkumi pelan tindakan program, takwim program, carta gantt aktiviti sepanjang tahun, jadual waktu, borang tindakan susulan, dan fail pengurusan.

        Rekod Kedatangan Murid
                   Rekod Kedatangan Murid di kelas Pemulihan hendaklah disediakan bagi merekod kehadiran murid setiap hari.Rekod ini boleh dijadikan rujukan kekerapan kehadiran muridke kelas Pemulihan.
       Peruntukan Kewangan
                   Guru Pemulihan boleh menggunakan peruntukan bagi pelaksanaan Program Pemulihan Khas daripada Bantuan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling berdasarkan pekeliling seperti di bawah “Bantuan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling“(Pekeliling Kewangan Bil:2/91 – KP1573/17/jld.8(78)bth.11 Feb.1991). Tujuannya adalah untuk bimbingan pendidikan bagi membolehkan kanak-kanak menerima pendidikan yang sesuai dengan bakat, tahap kecerdasan dan kebolehannya.
                   Selain itu, pihak pentadbir sekolah perlu memastikan peruntukan PCG bagi Bahasa Malaysia dan Matematik digunakan oleh guru pemulihan untuk penyediaan bahan bantu mengajar untuk kelas pemulihan.



Kid

Kid