Konsep
Program Pendidikan Pemulihan
Konsep Program Pemulihanialah
satu usaha untuk mengatasi masalah murid
yang menghadapi kesulitan pembelajaran khususnya dalam menguasai kemahiran asas
membaca, menulis, dan mengira (3M).Pendidikan pemulihan adalah sebagai satu
cabang daripada sebahagian pendidikan imbuhan.Ianya juga disebut sebagai
‘Remedial education’ di dalam bahasa Inggeris iaitu suatu bentuk pendidikan
khas kepada kanak-kanak atau pelajar yang menghadapi masalah atau kesulitan
pembelajaran dalam mata-mata pelajaran tertentu sahaja.Pendidikan Pemulihan
berbeza daripada pendidikan atau pengajaran biasa.
Guru
yang mengajar kelas pemulihan adalah guru yang terlatih khas untuk kelas
pemulihan.Kelas pemulihan selalunya lebih kecil daripada kelas biasa.Aktiviti
yang dijalankan juga khas iaitu menepati kehendak ‘menjadikan pulih’.Pendidikan
Pemulihan adalah satu bentuk pendidikan untuk membetulkan sesuatu yang
kekurangan atau membetulkan sesuatu yang tidak betul atau sesuatu yang cacat.
Menurut
“National Association for Remedial Education ‘NARE’ Great Britain”-1977, Program
Pendidikan Pemulihan Khas merupakansatu
usaha mengatasi masalah murid yang menghadapi kesulitan pembelajaran khususnya
dalam menguasai kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira sebagai kemahiran asas yang menjadi fokus
KBSR. Oleh hal demikian, ia memerlukan tindakan-tindakan pendidikan khas
yang digunakan untuk memenuhi keperluan-keperluan murid-murid yang menghadapi kesulitan
terhadap kemahiran 3M. Murid-murid pemulihan akan menghadiri kelas khas dalam
sekolah biasa atau kelas pemulihan khas secara sambilan ataumenyertai kumpulan
yang diundurkan dari kelas biasa untuk diajar oleh seorang guru pemulihan.
Manakala,
dalam Buku Panduan Am KBSR-1982, pendidikan pemulihan merupakan lanjutan daripada sebahagian pendidikan
imbuhan.Ia dikenali juga sebagai “remedial education” di dalam bahasa
Inggeris iaitu suatu bentuk pendidikan khas kepada kanak-kanak atau pelajar
yang menghadapi masalah atau kesulitan pembelajaran dalam mata-mata pelajaran
tertentu sahaja.
Pendidikan
pemulihan adalah satu bentuk pendidikan untuk membetulkan sesuatuyang
kekurangan atau membetulkan sesuatu yang tidak betul.Pendidikan Pemulihan dalam
KBSR ialah proses pengajaran dan pembelajaran yang khusus untuk murid-murid
yang menghadapi masalah atau kesukaran belajar dalam menguasai satu-satu
kemahiran membaca, menulis dan mengira. KonsepPemulihan KBSR ialah ia
dilaksanakan dalam kelas biasa mengikut mata pelajaranyang tertentu.
Kumpulankumpulan akan dibentuk dan murid yang menghadapimasalah dalam kemahiran
3M akan dibimbing dan dipulihkan bagi menguasai kemahiran tersebut. Murid-murid
ini dibimbing dan dipulihkan oleh guru mata pelajaran tersebut dengan mendapat
khidmat nasihat daripada Guru Pendidikan Pemulihan Khas.
Konsep
pendidikan pemulihan khas seterusnya ialah pengajaran
pemulihan adalah berdasarkan kepada diagnosis kelemahan dan kesulitan yang
dihadapi oleh murid-murid tersebut. Sebelum murid-murid ditempatkan di kelas
pendidikan pemulihan khas, mereka akan mengikuti prosedur-prosedur seperti yang
terdapat dalam carta alir pelaksanaan program pendidikan pemulihan khas untuk
mengenal pasti murid yang menghadapi masalah pembelajaran dan membuat penilaian
awal atas mereka.
Pendekatan
secara individu, misalnya mengadakan kelas khas yang kecil dankurikulum yang
anjal yang boleh diubahsuai agar membolehkan murid-murid ini menguasai
kemahiran 3M. Dalam mengajar sesuatu kemahiran, guru pemulihan khas hendaklah
mempermudahkan gerak kerja dalam proses pengajaran dan pembelajarannya supaya
murid boleh melaksanakannya, mendapat kepuasan, dan menguasai kemahiran yang
diajar.Guru pemulihan perlu mengurangkan masa untuk gerak kerja lain supaya
murid yang lemah dapat diberi perhatian dan juga perlu menggunakan banyak latih
tubi dan tunjuk cara untuk murid tersebut.
Definisi Program Pendidikan Pemulihan
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005: 1245, 1246), ‘Pulih’bermaksud
kembali seperti biasa (keadaan semula).‘Pemulihan’ bermaksud perbuatan memulihkan, pengembalian kepada
keadaan semula.Dalam konteks ini,konsep
pemulihan merujuk kepada kanak-kanak
yang menghadapi masalah dalam pembelajaran.Pembelajaran pemulihan biasanya
dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetul
sesuatu.
Ahli-ahli
pendidik barat dan tempatan juga telah memberikan pelbagai pendapat mengenai
takrifan pendidikan pemulihan.Menurut laporan yang bertajuk “Asia and Pacific
Programme of Educational Innovation for Development” (1987) yang disediakan
oleh Kementenian Pendidikan Malaysia, pengajaran pemulihan ialah “a process in which children with learning
problems are given practical alternatives and effective approaches (programme)
in education”.
Sharifah
Alwiah Alsagoff (1983) telah mentakrifkan bahawa pendidikan pemulihan adalah satu tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi
keperluan pendidikan murid yang mengalami kesukaran dari segi pembelajaran
dalam darjah khas di sekolah biasa, di pusat khusus yang dihadiri oleh
murid secara sambilan, dalam kumpulan yang diasingkan daripada sekolah biasa,
dan dalam darjah untuk pengajaran khusus oleh guru pemulihan.
Creber
(1974) mentakrifkan pengajaran pemulihan sama dengan pengajaran imbuhan.
Menurut beliau, pemulihan kadangkala merupakan pengalaman-pengalamanyang tidak
dinikmati oleh kanak-kanak yang tidak bernasib baik.Definisi ini disokong oleh
Brennan (1974) yang mengatakan bahawa pengajaran pemulihan ialah pengajaran
untuk penyesuaian dan pembetulan bagi murid-murid yang didapati menghadapi
masalah dalam pembelajaran. Menurut beliau, “Remedial education is regarded as the kind of education required to
meet needs which are the result of learning disabilities, that is learning
failure which cannot be explained by any reference to inadequacies in the
pupils enviromental situation or life experience”.
Berdasarkan
Collins (1961), pengajaran pemulihan ialah satu
bentuk pengajaran yang mengutamakan mata pelajaran asas.Beliau menegaskan
pengajaran iniialah satu kaedah pengajaran yang istimewa bagi murid-murid yang
gagal dalam mata pelajaran asas di sekolah seperti membaca, menulis dan
mengira. Collins telahmenyimpulkan pendidikan pemulihan sebagai “special education treatment of children
found to be failing in the basic school subjects of reading, spelling and
number”…
Menurut
Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 2001 pula, program pemulihan khas merupakan
satu program pendidikan disediakan untuk
murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran asas 3M yang kompleks disebabkan
oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus dan di
ruang yang khusus.
Oleh
itu, secara kesimpulannya, pengajaran pemulihan adalah sejenis pengajaran yang
dijalankan untuk membantu murid-murid lambat dalam pembelajaran di sekolah agar
mereka tidak terus ketinggalan dalam proses pendidikan di sekolah dan dapat
seiring dan setaraf dengan rakan mereka yang lain.
Di
samping itu, guru pemulihanatau guru pemulihan khas merupakan guru yang terlatih di
institusi yang menyediakan kursus-kursus pendidikan pemulihan seperti di
universiti atau institut perguruan sama ada dalam negara atau luar negara. Hasilnya,
guru pemulihan mempunyai kepakaran yang
khusus bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid-murid yang lemah dalam
penguasaan kemahiran asas 3M.
Menurut
Pusat Perkembangan Kurikulum (1984), murid pemulihanialah
mereka yang menghadapi masalah
pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, bersifat negatif terhadap
pembelajaran, dan mempunyai tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran serta
kurang sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.