Animated School Pencil Pendidikan Pemulihan: PERKEMBANGAN PELAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN PEMULIHAN DI SJKC

PERKEMBANGAN PELAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN PEMULIHAN DI SJKC


Sebelum tahun 2007, kerajaan kurang menitikberatkan terhadap pendidikan pemulihan.Dengan ini, pelaksanaan pendidikan pemulihan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina telah wujudnya pelbagai halangan atau kelemahan.
Antara kelemahan-kelemahan yang wujud di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina ialah seperti guru pemulihan diarah oleh Guru Besar untuk mengambil alih tugas guru-guru biasa yang tidak hadir dan mengganti kelas.Pelantikan guru pemulihan adalah dilantik oleh Guru Besar untuk menggantikan jawatan kosong tersebut.Oleh itu, guru yang dilantik untuk menjadi guru pemulihan ialah guru yang tidak mempunyai pengetahuan atau kemahiran untuk menjalankan pendidikan pemulihan.
Tambahan pula, pihak sekolah terpaksa mengadakan bilik pemulihan di tempat-tempat yang tidak mempunyai keperluan asas sebagai kelas seperti bilik stor yang terletak di sebelah tandas kerana kekurangan bilik darjah.Oleh itu, bilik tersebut sangat tidak sesuai untuk murid-murid pemulihan kerana saiznya yang kecil dan juga kekurangan alatan.
Masa yang diperuntukkan juga terlalu rigid atau ketat sehingga menyebabkan kadangkala pelaksanaan program pemulihan terpaksa diberhentikan apabila kanak-kanak pemulihan terpaksa balik ke kelas masing-masing dan juga perlu menyiapkan kerja rumah yang diperoleh kelas biasa dan kelas pemulihan.
Mulai tahun 2007,Kementerian Pelajaran mula memberikan perhatian secara serius untuk tujuan menjayakan program pendidikan pemulihan.Di samping itu, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina iaitu SJK(C) juga memberikan lebih perhatian terhadap murid pemulihan iaitu murid-murid yang pencapaian akademik kurang baik di sekolah.
Pelaksanaan pendidikan pemulihan semakin hari semakin dititikberatkan telah menyebabkan guru-guru pemulihan diberikan peluang untuk mengikuti kursus pendidikan pemulihan bagi tujuan memantapkan lagi pengetahuan guru-guru pemulihan.Manakala, bilik pemulihan pada peringkat awal yang saiznya agak kecil seperti bilik stor.Kini, saiz bilik pemulihan telah dibesarkan kepada standard bilik kelas biasa.Kelas pemulihan juga disediakan dengan alatan-alatan dan perabot yang seadanya serta dihiaskan dengan keceriaan. Selain itu, kemudahan ICT telah disediakan dalam bilik pemulihan dan dilengkapi dengan alat bantu mengajar (ABM).




Contoh keadaan atau suasana bilik pemulihan pada masa kiniyang dipenuhi dengan bahan-bahan hiasan, kemudahan ICT, sumber-sumber bacaan, dan sebagainya.







Selain daripada pertambahbaikan terhadap keadaan bilik pemulihan, pelbagai program pendidikan pemulihanjuga telahdilaksanakan oleh Sekolah Jenis Kebangsaan Cina pada masa sekarang.
Sebagai contohnya, salah satu program pendidikan pemulihan yang dilaksanakan ialah Sistem “Withdrawal”. Cara pelaksanaan sistem ini ialah murid-murid yang lemah dan terpilih dari kelas biasa akan dimasukkan ke dalam kelas pemulihan. Guru pemulihan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan bahan bantu mengajar yang menarik dan sesuai sehingga murid-murid yang ditempatkan di kelas ini mampu menguasai kemahiran-kemahiran yang gagal dikuasai di kelas biasa dan ditempatkan semula di kelas biasa. Murid-murid pemulihan ini akan hadir ke kelas pada waktu tertentu untuk mengikut pengajaran dan pembelajaran berkaitan pemulihan Bahasa Melayu dan Matematik.
Program pendidikan pemulihan kedua yang dilaksanakan di SJK(C) ialah Instrumen Penentu Penguasaan 3M (IPP3M).Program IPP3M ini diperkenalkan bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan murid dalam kemahiran asas 3M untuk menentukan kumpulan murid yang perlu meneruskan program pemulihan di samping memberi maklumat tentang tindakan yang patutu diambil untuk membantu murid yang berkenaan.
Program yang seterusnya ialah program yang baru mula dilaksanakan mulai tahun 2010 sehingga 2012 di seluruh Malaysia, iaitu Program Literasi dan Numerasi (LINUS). Program LINUS yang dilaksanakan ini bertujuan untuk memastikan semua murid Tahun 1 pada 2012 dapat menguasai kemahiran asas membaca, menulis (literasi) dan mengira (numerasi) selepas tahun 2012, iaitu berada di Tahun 4. Program ini dilaksanakan dalam waktu Bahasa Malaysia dan Matematik mengikut peruntukan waktu sedia ada dan menggunakan modul pengajaran dan pembelajaran asas literasi dan numerasi yang bersesuaian dengan tahap kebolehan murid. Ujian LINUS Saringan akan diadakan 2 kali setiap tahun terhadap murid-murid Tahun 2,3 manakala 3 kali terhadap murid-murid Tahun 1.
Program yang baru dilaksanakan pada tahun 2013 ialah PROTIM 3M.Sasaran bagi program ini adalah untuk murid tahun 4, 5, dan 6 pada mulanya akan terlibat dalam program PROTIM ini. PROTIM bagi Tahun 6 pula dijalankan selepas murid-murid selesai menduduki peperiksaan UPSR bagi memastikan murid-murid yang tamat dalam peringkat sekolah rendah dapat menguasai kemahiran 3M dan dapat mengikuti perkembangan di Sekolah Menengah dengan baik. Selepas UPSR, murid-murid dalam program PROTIM akan diberikan pemulihan selama 2 bulan sebelum ke Sekolah Menengah nanti.


Kid

Kid