Animated School Pencil Pendidikan Pemulihan: PENGENALAN PENDIDIKAN PEMULIHAN

PENGENALAN PENDIDIKAN PEMULIHAN


         Pengenalan Kepada Pendidikan Pemulihan
        Sejarah Perkembangan Program Pendidikan Pemulihan di Malaysia
Pendidikan pemulihan di negara kita bermula sejak tahun enam puluhan iaitu pada tahun 1965 apabila terdapat3 orang guru yang mendapat latihan di England kembali berkhidmat di Malaysia. Sehingga tahun 1968, seramai 9 orang guru mendapat latihan di luar negara.Justeru itu, program pendidikan pemulihan di Malaysia telah bermula sebagai ‘Pilot Projek’ di 9 buah sekolah rendah di seluruh negara Malaysia.Projek ini bermula pada awal tahun 1967 dan telah berakhir pada tahun 1970.Kajian yang dijalankan terhadap sekolah-sekolah rendah tersebut telah merumuskan satu keputusan iaitu Program Pendidikan Pemulihan sangat diperlukan bagi membantu kanak-kanak yang menghadapati masalah pembelajaran.
               Kerajaan telah membekukan pengambilan guru-guru yang berkursus dalam bidang pendidikan pemulihan antara tahun 1968 hingga 1974.Berdasarkan Laporan Murad 1971, didapati terdapat 25% murid-murid sekolah rendah telah tercicir. Kesedaran kerajaan terhadap peratusan keciciran murid di sekolah rendah yang tidak dapat menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis, dan mengira telah menyebabkan kerajaan mengambil langkah-langkah awal yang positif berdasarkan Laporan Murad dari tahun 1971 hingga 1973. Akhirnya, kerajaan sedar terhadap kepentingan Program Pendidikan Pemulihan.Oleh itu, seminar yang pertama telah diadakan di Universiti Malaya pada tahun 1975.
               Pada tahun yang sama, Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK), Kementerian Pendidikan Malaysia telah menjalankan projek percubaan dalam Pendidikan Imbuhan untuk sekolah rendah bawah di 12 buah sekolah dengan menggunakan strategi pendidikan pemulihan. Pada masa itu,strategi pendidikan pemulihan ini dijalankan oleh guru kelas biasa. Kanak-kanak yang terlibat dalam projek pendidikan pemulihan ini ialah murid yang menghadapi masalah pembelajaran ringan dalam bahasa Melayu, Matematik, dan bahasa Inggeris manakala murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran yang lebih kompleks akan diserahkan kepada guru pemulihan khas.
               Projek Pendidikan Imbuhan ini lebih menekankan kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik dan daripada status ekonomi sosial yang lebih rendah. Merekaakan diberi bantuan dari segi makanan tambahan, pinjaman buku teks dan juga program pembangunan masyarakat. Walau bagaimanapun, projek ini tidak berjaya keranahanya sebilangan kanak-kanak yang mendapat faedah dan masihada kanak-kanak yang tercicir.Oleh itu, projek ini telah dihentikan dan memberikan tumpuan terus kepada Pendidikan Pemulihan Khas.
               Di samping itu, Kementerian Pendidikan Malaysia juga telah mengadakan Kursus Dalam Cuti (KDC)untuk guru-guru sekolah rendah pada tahun yang sama. Jawatankuasa kursus adalah 2 minggu dalam cuti penggal pertama, 2 minggu dalam cuti penggal kedua, dan 4 minggu dalam cuti penggal ketiga. Tujuan KDC ini adalah untuk menyediakan setiap sekolah rendah mempunyai guru pemulihan yang terlatih.Ekoran dari itu, beberapa Maktab Perguruan di seluruh negara juga mula menyediakan kursus tersebut seperti jadual di bawah.
Tahun
Pusat Kursus
Tempoh Kursus
1975
Universiti Malaya
2 minggu
1976
Maktab Perguruan Teknik
3 minggu
1977
Maktab Perguruan Teknik
3 minggu
1978
Maktab Perguruan Teknik
2 minggu
1979
lDi Peringkat Negeri
10x Sabtu

               Selain itu, kursus 1 tahun telah dijalankan di Maktab Perguruan llmu Khas, Kuala Lumpur pada tahun 1977.Kementerian juga mengadakan kursus dalam cuti penggal persekolahan hingga sekarang sejak tahun 1981.Tambahan pula, kursus-kursus jangka pendek juga diperkenalkan untuk menampung kekurangan guru pemulihan yang mempunyai latihan khas jangka pendek.
               Negara Malaysia pada mulanya, pemulihan hanya menjalankan kursus khasdalam bentuk kursus dalam perkhidmatan iaitu melibatkan guru-guru terlatih yang sedang berkhidmat.Kursus yang ditawarkan adalah dalam bentuk sepenuh masa dan juga dalam cuti dari dua hari hinggalah satu tahun.Akan tetapi, mulai Julai 2007 kursus ini telah ditawarkan sebagai kursus pra perkhidmatan bagi kursus perguruan lepas ijazah.Kursus ini dijalankan secara sepenuh masa dan juga dalam mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) melalui kursus dalam cuti.Dengan ini, latihan perguruan dalam bidang pendidikan pemulihan terus berkembang ke peringkat Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan yang dilaksanakan secarasepenuh masa bermula pengambilan pelajar ijazah pertama ini pada Januari 2009.
               Pelan Induk Pembangunan Pendidikan mencatatkan bahawa pada tahun 2005, sebanyak 4.4 peratus murid sekolah rendah masih belum menguasai 3M.Oleh itu, mulai tahun 2006 Kementerian Pelajaran Malaysia menambah baik program yang sedia ada dan melaksanakan program baharu bagi mengurangkan peratusan murid yang tidakmenguasai kemahiran 3M.
Program terpenting ialah Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M).Program ini bertujuan untuk membantu murid tahun 1 menguasai kemahiran membaca dan menulis.Program ini dilaksanakan oleh guru Bahasa Melayu.Usaha lain ialah menambah guru pemulihan khas.
   Pada 12 September 2009, akhbar Berita Harian Online menyiarkan berita bahawa 85,000 orang murid tahun 1 di negara kita belum menguasai kemahiran membaca dan menulis (2M). Data ini telah menunjukkan bahawa pencapaian KIA2M tidaklah membanggakan.Oleh hal demikian, bermula pada tahun 2010,Program Literacy and Numeracy Screening (LINUS) telah menggantikan Program Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M).LINUS berkaitan dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).Pelaksanaan program LINUS mensasarkan 100% murid tahun 3 untuk menguasai kemahiran literasi dan numerasi sebelum ke tahun 4 mulai tahun 2013 kecuali murid berkeperluan khas.
2.1.2       Program Pendidikan Pemulihan di Malaysia
               Terdapat 7 Program Pendidikan Pemulihan di Malaysia iaitu Program Pendidikan Pemulihan Khas, Program Pendidikan Pemulihan dalam Kelas KBSR, Program Literasi dan Numerasi (LINUS), Program Pendidikan Pemulihan Khas Orang Asli (PKMOA), Program 3M (PROTIM), Instrumen Penentu Penguasaan 3M (IPP3M), dan Kelas Intervensi Awal 2M (KIA2M).
Program Pendidikan Pemulihan Khasmula diberi perhatian oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia setelah Laporan Murad 1972 melaporkan bahawa terdapat 25% murid-murid sekolah rendah tercicir dan tidak menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis, dan mengira. Oleh hal yang demikian, kursus dalam perkhidmatan telah diperkenalkan kepadaguru-guru yang berminat dalam bidang pendidikan pemulihan dan dihantar mengikuti kursus 14 minggu dan Kursus Sijil Perguruan Khas selama satu tahun bermula pada tahun 1990an.
Laporan akhbar Berita Harian keluaran 27 November 2007 menyatakan kira-kira100,000 murid Tahun Satu tidak dapat menguasai 3M.Jumlah ini mewakili 23 peratus keseluruhan murid Tahun Satu.Laporan ini menggusarkan kita tentang kadar keciciran bakal berlaku pada peringkat peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Persekolahan Malaysia (SPM) kelak. Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengambil inisiatif menganjurkan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) secara sepenuh masa, Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) secara kursus dalam cuti dan diikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan bermula pada bulan Januari tahun 2009.
Program Pendidikan Pemulihan Khas dilaksanakan di dalam sebuah kelas khassecara sistem “withdrawal”.Program ini dikelolakan oleh guru-guru yang menerima latihan khas dan mempunyai sijil, diploma atau ijazah dalam pendidikan pemulihan khas manakala murid-murid yang ditempatkan dalam kelas khas ini adalah murid-murid dari kelas biasa yang telah mengikuti program pemulihan dalam kelas biasa. Murid yang akanditempatkan di kelas khas ini perlu mengikuti prosedur tertentu setelah dicalonkan sebelum berjaya diterima mengikuti pendidikan pemulihan khas. Sistem “withdrawal” yang diamalkan menuntut guru-guru pendidikan pemulihan khas agar melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan rajin, tekun, bertenaga dengan bahan bantu mengajar yang menarik dan sesuai, berasaskan model pengajarantertentu sehingga murid-murid pemulihan khas ini mampu menguasai kemahiran-kemahiran yang gagal dikuasai semasa di kelas biasa. Murid-murid yang terpilih ini akan hadir di kelas pemulihan khas pada waktu tertentu untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran berkaitan pemulihan Bahasa Melayu (membaca dan menulis) dan Matematik (mengira). Pada waktu mata pelajaran lain murid-murid ini akan mengikuti pengajaran dan pembelajaran di kelas biasa.
Program Pendidikan Pemulihan dalam Kelas KBSRadalah di bawah tanggungjawab guru mata pelajaran KBSR. Terlebih dahulu, guru mata pelajaran akanmenilai pencapaian murid pada setiap sesi pengjaran dan pembelajaran. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut, guru akan membuat analisis terhadap pencapaian murid dan menentukan sama ada  terdapat murid yang gagal menguasai kemahiranyang diajar atau tidak. Sekiranya terdapat murid yang gagal menguasai kemahiran yang diajar, guru mata pelajaran perlu melaksanakan pendidikan pemulihan dalam darjah dengan segera agar murid tersebut tidak ketinggalan.
Program pendidikan pemulihan yang dilaksanakan oleh guru mata pelajaran ini lebihfokus kepada kegagalan murid menguasai kemahiran yang diajar.Program pemulihan dalam kelas KBSR ini menggunakan sukatan mata pelajaran KBSR. Kegagalan berterusan murid yang telah mengikuti program pemulihan dalam kelas KBSR ini, guru mata pelajaran akanmencalonkan murid tersebut agar dapat dibantu dengan lebih khusus dalamprogram pendidikan pemulihan khas.
Program Literasi dan Numerasi (LINUS)mula dilaksanakan di seluruh negara Malaysia mulai tahun 2010 hingga 2012. Program LINUS dilaksanakan bertujuan untuk memastikan semua murid Tahun 1 pada tahun 2010 dapat menguasai kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis (literasi), dan mengira (numerasi) selepas tahun 2012, iaitu semasa murid berada di Tahun 4.Pelaksanaanprogram LINUS ini merupakan sebahagian daripada NKRA Kementerian PelajaranMalaysia yang disasarkan menjelang tahun 2012.Sehubungan itu, semua guru Tahun 1 yang mengajar Bahasa Melayu dan Matematik diwajibkan mengikuti kursuspengajaran dan pembelajaran modul LINUS mulai tahun 2010. Kursus tersebut yangdikendalikan oleh Bahagian Pendidikan Guru, KPM akan dilaksanakan di seluruh negara mengikut zon negeri masing-masing.
Program Pendidikan Khas Murid Orang Asli (PKMOA)telah dirancang oleh Kementerian Pendidikan untuk memenuhi keperluan pendidikan murid Orang Asli yang tidak dapat menguasai kemahiran asas lisan, membaca, dan menulis. Mereka akan menjalani program Tahun Pemulihan selepas Tahun 2.Pusat Perkembangan Kurikulum telah menyediakan bahan kurikulum bahasa Melayu tahun pemulihan seperti huraian sukatan pelajaran bahasa Melayu tahun pemulihan, modul buku aktiviti, dan bahan bantu mengajar. Huraian sukatan pelajaran tahun pemulihan bahasa Melayu memuatkan senarai kemahiran asas iaitu kemahiran mendengar dan bertutur (lisan), membaca, dan menulis yang perlu dikuasai oleh murid dalam Tahun Pemulihan.huraian sukatan pelajaran ini berasaskan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSR yang sedia ada.
Program 3M (PROTIM)dikhususkan kepada murid yang mengalami kesulitan dalam menguasai kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira iaitu tiga kemahiran asas yang menjadi fokus dalam KBSR.Oleh itu, program ini dilaksanakan bertujuan untuk membantu murid mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, mengubah sikap murid yang negatif dan tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran serta memupuk, mengembangkan sikap keyakinan diridan sikap positif terhadap pembelajaran.
Dengan kata lain, PROTIM adalah sebahagian daripada sejarah hidup program pemulihan. PROTIM mempunyai maksud dan tujuan yang sama dengan pemulihan.PROTIM dilaksanakan di sekolah bagi murid yang juga menghadapi masalah 3Mdalam kategori aras rendah. Sasaran program PROTIM ini adalah untuk murid tahun4, 5 dan 6 pada mulanya akan terlibat dalam program PROTIM ini. PROTIM bagi Tahun 6 pula dijalankan selepas murid-murid selesai menduduki peperiksaan UPSR.
Program Instrumen Penentu Penguasaan 3M (IPP3M) diperkenalkan bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan murid dalam kemahiran asas 3M.Hasil analisis maklum balas dari murid yang menggunakan istrumen IPP3M ini dapat menentukan kumpulan murid yang perlu meneruskan program pemulihan.Instrumen ini juga dapat memberi maklumat tentang tindakan yang patut diambil untuk membantu murid yang berkenaan.
Program Kelas Intervensi Awal 2M (KIA2M)merupakan satu program yang dirancang khusus untuk membantu murid tahun 1 bagi menguasai kemahiran asas 3M dalam Bahasa Melayu.Mereka ini bukan hanya terdiri daripada murid pemulihan khas tetapi juga dari kalangan murid yang hanya perlukanpemulihan dalam kelas.Fokus KIA2M adalah untuk membolehkan murid menguasaikemahiran asas Bahasa Melayu secara intensif. KIA2M ini akan dijalankan sepenuhmasa oleh guru Bahasa Melayu tahun 1. Konsep pengajaran Bahasa Melayu merentas kurikulum mestilah dijalankan sepenuhnya dengan menggunakan strategi penggabung jalinan. Subjek-subjek Pendidikan Jasmani Kesihatan, Pendidikan Muzik dan Pendidikan Seni digabungjalinkan dengan kemahiran-kemahiran dalam Bahasa Melayu. Program ini dijalankan selama 3 atau 6 bulan.Masa yang dijalankan merupakan pilihan yang dibuat oleh sekolah.
Semua murid tahun 1 akan mengikuti ujian penapisan.Ujian ini merupakan ujian yang terpenting bagi mengetahui murid-murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M dalam Bahasa Melayu. Murid yang lulus akanmeneruskan kelas biasa manakala murid yang gagal akan ditempatkan dalam program ini.Strategi pengajaran dan pembelajaran yang digunakan perlu sesuai dengan keperluan untuk membantu murid tersebut menguasai kemahiran asas 3M dengan seberapa segera yang boleh.

Kid

Kid