Matlamat
dan Objektif Pelaksanaan Program Pemulihan
Matlamat utama
pelaksanaan program pemulihan di Sekolah Rendah adalah untuk memastikan semua murid dapat menguasai
kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis, dan mengira.Dengan mengikuti
program pendidikan pemulihan, murid-murid pemulihan belajar supaya dapat
menguasai kemahiran asas 3M dan seterusnya dapat memneruskan pembelajaran di
kelas biasa dan keyakinan diri dibina serta sentiasa bersikap positif terhadap
pembelajaran.
Dengan
kata lain, pengajaran pendidikan pemulihan adalah untuk memastikan semua murid
Tahap 1 dapat menguasai kemahiran asas 3M seperti yang terdapat dalam buku
GarisPanduan Pelaksanaan Program Pendidikan Pemulihan Khas, Kementerian
Pelajaran Malaysia lebih menjurus kepada memenuhi keperluan murid-murid yang
gagal mengikuti prosespengajaran dan pembelajaran dalam kelas biasa. Dengan
kata lain, semua murid Tahap 1 harus mampu menguasai kemahiran asas 3M.
Setelah
menguasai kemahiran asas tersebut, murid-murid yang lemah ini akan dapat meneruskan
pembelajaran mereka di kelas biasa. Mereka dapat bersaing dengan rakan mereka
bagi mencapai tahap kompetensi yang terbaik.Di dalam kelas biasa ini mereka
perlu dibantu oleh guru-guru mata pelajaran dan rakan sebaya mereka bagi
mengekalkan tahap pencapaian penguasaan kemahiran asas. Keupayaan mereka
menguasai kemahiran asas 3M akan mengurangkan kritikan masyarakat terhadap
guru, pihak sekolah dan Kementerian Pelajaran Malaysia amnya.
Di
samping itu, program pendidikan pemulihan juga bertujuan untukmembina keyakinan diri dan positif
murid-murid pemulihan terhadap pembelajaran.Murid-murid pemulihan ini perlu
diberi motivasi bagi meningkatkan keyakinan diri terhadap kebolehan dan bakat
yang mereka miliki. Apabila keyakinan diri berjaya ditingkatkan, secara tidak
langsung murid-murid pemulihan ini akan dapat mengatasi masalah penguasaan
kemahiran asas 3M. Tambahan pula, ia juga boleh menggalakkan perkembangan
potensi dan minat mereka dalam pelajaran ke tahap yang lebih maju.
Program
pendidikan pemulihan juga bertujuan untuk mengurangkan
bebanan masalah yang dihadapi oleh murid-murid lemah dengan bantuan guru
dan pihak-pihak yang berkaitan seperti guru kelas, guru mata pelajaran, guru pemulihan
khas, ibu bapa, dan komuniti setempat. Bebanan masalah yang dihadapi oleh murid
pemulihan ini akan dapat diatasi seandainya setiap pihak mempunyai jaringan kerjasama
yang jitu antara satu sama lain dan memberi komitmen yang tinggi bagi mencapai
hasrat semua pihak.
Melalui
program pendidikan pemulihan, murid-murid yang lemah jugaberpeluang untuk
mendapat hak yang sama seperti yang dinikmati oleh rakan-rakansebaya dengan
melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sosial sama ada di dalam dan di luar
bilik darjah. Kegagalan murid untuk turut serta dalam aktiviti sosial di
sekolah mereka dengan sendirinya dapat diatasi setelah mereka melalui program pendidikan
pemulihan khas di sekolah. Justeru itu, murid-murid pemulihan ini akanmendapat
layanan dan kemudahan yang sesuai dengan tahap kebolehan mental mereka tanpa
wujudnya kecurigaan dan kebimbangan oleh pihak-pihak tertentu. Dengan itu, hasrat
pihak Kementerian Pelajaran Malaysiaakan tercapai bagi mengatasimasalah
disiplin yang ditimbulkan oleh murid-murid yang tercicir ini.
Tujuan Pelaksanaan Program Pemulihan
Berdasarkan Buku
Panduan Program Pemulihan Kurikulum Baru Sekolah untuk Tahap 1 Kementerian
Pendidikan Malaysia (1984), tujuan utama program
pemulihan dilaksanakan adalah untuk membantu
murid mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, membantu murid mengubah sikap yang negative
dan tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran, dan memupuk, mengembangkan sikap keyakinan diri, dan sikap positif murid terhadap
pembelajaran.
Menurut
Blair (1968), pengajaran pemulihan diperlukan untuk menyingkirkan tabiat dan sikap murid yang tidak selari dengan
pembelajaran berkesan, mengajar
murid buat pertama kali tabiat, kemahiran dan sikap baik yang seharusnya dipelajari.Tabiat,
kemahiran, dan sikap baik diperlukan oleh murid untuk meningkatkan kecekapan
murid. Dengan erti lain, pengajaran pemulihan diperlukan untuk mengatasi dua jenis kelemahan iaitu mengikis tabiat tidak baik yang sedia ada
dan kedua ialah untuk membentuk tabiat baik yang belum
ada pada murid itu.
Tambahan
pula, pelaksanaan program pemulihan juga bertujuan supaya jurang perbezaan pencapaian di antara murid dapat dikecilkan serta
membantu murid pemulihan supaya mereka dapat belajar bersama-sama dalam suasana
pembelajaran yang lebih baik di dalam kelas biasa. Menurut Buku Panduan Am KBSR
(1982), program pemulihan merujuk kepada setiap murid adalah berbeza antara
satu dengan lain sama ada dari segi pengalaman, tingkah laku, amalan,
kecenderungan, bakat dan kebolehannya. Perbezaan individu ini perlulah menjadi
satu pedoman atau pegangan guru dalam usaha merancang pengajaran dan pembelajaran
di dalam bilik darjah.
Menurut
Ab. Rahman, et. al. (1997), dalam konteks Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR), program pemulihan merupakan langkah-langkah khas yang diusahakan untuk membantu murid yang menghadapi masalah
pembelajaran tertentu dalam menguasai kemahiran asas 3M (membaca, menulis,
dan mengira).Mereka ini kemudiannya diberikan program pemulihan sebaik-baik
sahaja masalah mereka dapat dikesan dan dikenal pasti.